Oh, you make me so happy!



Har ni någon sån där favoritfilm som ni kan se om och om igen?

Själv så älskar jag film.. älskar älskar älskar. Tycker livet vore noll utan film.
Så gjorde en lista åt er, då det dessutom är helg och så..
Så här är några av mina favoriter! :)


Pride and Prejudice/Stolthet och Fördom.
Jag tycker den är en av världens underbaraste filmen och dessutom en av de vackraste!
Direkt man ser den vill jag direkt packa resväskan och flytta till England till något ståtligt slott. Eller kanske bara ett litet mysigt hus! :)
Handling: Filmatisering av Jane Austens roman med samma namn. Den utspelar sig på 1800-talet, en tid då klasskillnader var väldigt uppenbara och centrala. Det blir stor uppståndelse i familjen Bennett när den unge, rike Mr Bingley flyttar in i grannskapet. Med sig har han sin ännu rikare, men stolta och arroganta vän, Mr Darcy. Filmen handlar till stor del om förhållandet mellan Mr Darcy och den näst äldsta av döttrarna Bennett, Elizabeth, men även om de andra döttrarnas romanser och skandaler samt händelserna i grannskapet. Känslor går från svala till varma och vice versa, och en hel del missförstånd måste klaras upp innan det framgår vem som egentligen är god rakt igenom.
Skådespelare: Keira Knighley och Donald Sutherland m.m

The Holiday.
En film som jag kan se om och om igen...
Kanske 3 år gammal.. Och ända sedan jag såg den på bio har jag gillat den.
Mysighetsfaktorn i den filmen är väldigt stor och dessutom gillar jag skådespelarna i den.
Mycket komedi i den, men även mycket drama. Vissa veckor så känner jag bara för att se den. Såg den t.ex igår och såg den igen ikväll. Blir jag less? Nej.
Handling: Filmen handlar om Amanda (Cameron Diaz) och Iris (Kate Winslet), två kvinnor från olika kontinenter som båda har problem med kärleken. Amanda har precis dumpat sin otrogna pojkvän, och Iris har just fått sitt hjärta krossat av sin kollega. Genom internet tar de kontakt med varandra och väljer att byta hus under julhelgen. Amanda lämnar sin flashiga villa i Los Angeles för Iris söta lilla stuga utanför London. De båda möts av en vansinnig kulturkrock men när deras kärlekslösa och problemfria semester ska börja knackar kärleken på dörren, och diverse komplikationer tar olika sorters vändningar.
Skådespelare: Cameron Diaz, Jude Law, Kate Winslet, Jack Black m.m

The Pianist.
Handling: Pianisten Wladyslaw Szpilman (Adrien Brody) är en ung polsk pianist som spelar på en radiostation i Warszawa. En dag kommer kriget och livet blir aldrig mer sig likt. Familjen splittras och han måste försöka att överleva.
Otroligt bra film. På topp 3 av de bästa filmerna enligt mig.
Skådespelare: Adrien Brody m.m

Amelie från Montmartre.
Alla har väl sett den här filmen? Annars har ni då missat något.
En av de bästa filmerna. Även denna film är en som man kan se om och om igen.
Skådespelare: Audrey Tautou m.m

An Affair to Remember.
En av de absolut bästa filmerna genom tiderna.
Underbara Cary Grant och Deborah Kerr spelar i denna kärleksfilm från 1957.
Handling: Den snygge playboyen Nicky Ferrante (Cary Grant) och den vackra nattklubbssångerskan Terry McKay (Deborah Kerr) träffas på en kryssning. Trots att de båda är förlovade lovar de varandra att träffas på toppen av Empire State Building om sex månader. Men en olycka hindrar Terry att dyka upp.
Skådespelare: Cary Grant, Deborah Kerr m.m

Charade.
En film med vackra Audrey Hepburn och charmören Cary Grant.
Två av mina favoriter i denna kanonfilm! Kan det bli bättre! :)
Finns en jätterolig duschscen i denna film som jag alltid skrattar åt.. Dör jag verkligen njuter av Carys charmiga och komiska sett.
Handling: Regina, kallad "Reggie", (Audrey Hepburn) kommer hem från semestern och finner huset i Paris helt tomt och maken död - mördad. Han har dock gömt en stulen förmögenhet, en halv miljon. Fyra män jagar nu Regina, eftersom de tror att hon har vet var pengarna finns. Regina förälskar sig i en av dem, Peter (Cary Grant), som hjälper henne, men kan hon verkligen lita på honom?
Skådespelare: Cary Grant, Audrey Hepburn, Walter Matthau m.m

Definitely Maybe.

Mysig, charmig komedi/drama som jag verkligen gillar. Bra skådespelare och bra handling. En enkel och skön film som man lätt tycker om :)
Handling: Det är definitivt aldrig för sent att se tillbaka... och kanske finna ett lyckligt slut. Ryan Reynolds spelar Manhattanbon Will Hayes, som ligger i skilsmässa när hans 10-åriga dotter Maya plötsligt börjar fråga ut honom om hans liv innan äktenskapet. Will berättar om sina romantiska lyckträffar och missöden, från granntjejen Emily till bästa vännen och förtrogna April och den öppensinnade Summer. Tre kärlekshistorier... tre brustna hjärtan... Maya lägger ihop bitarna i sin pappas kärlekspussel och börjar förstå att kärleken inte alltid är så enkel, samitdigt som Will upptäcker att det aldrig är för sent att få en andra chans i kärlek.
Skådespelare: Ryan Reynolds, Isla Fisher, Rachel Weisz, Abigail Breslin m.m

Into the Wild.
Nja, denna film ligger verkligen på topp 3 av de jag älskar mest. Har nog mer än 3 favoriter på topp 3. Hoho.
Nä men seriöst. Denna film är så bra så att jag skulle kunna typ ta bort lilltån om jag aldrig få se den igen. Den är så bra!! Dessutom är den ju verklighetsbaserad. Sånt gillas!
Handling: Into the Wild är inspirerad av den sanna historien om Christopher McCandless (Emile Hirsch), en ung man som överger sitt bekväma liv för att söka friheten på vägarna. Hans sökande leder honom till Alaskas vildmarker där han ställs inför sitt livs största utmaning.
Skådespelare: Emile Hirsch, Kristen Stewart, Vince Vaughn, Jena Malone m.m
OBS! Soundtracket till denna film är dessutom helt fantastiskt!


Andra filmer jag kan rekommendera: Broken Blossoms, Away we go, Det stora blå, Food Inc, The boat that rocked, Nick och Noras oändliga låtlista, How To Be, The International, Brick (och allt annat med Joseph Gordon-Levitt), En shopaholics bekännelser, Bobby m.m

Filmer jag inte rekommenderar: Watchmen, The ugly truth, Mammut, Get Smart, My life without me, Deck the Halls, Before the devil know you're dead, Sweeney Todd m.m m.m

Bra serier: Supernatural, Heroes och True Blood :) ..brukar inte så många andra. Dessa räcker för mig! :D


Så.. nu har jag gett massa tips.. Många av mina favoriter har jag missat. Oops. Men några kom ju med så.. Se massa film i helgen nu då! :)

Vilka är dina filmfavoriter förresten..?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0